Posts

Showing posts from November 8, 2013

السيّد علي فضل الله: "ملتقى الأديان والثقافات" مبادرة حواريّة لتخفيف الاحتقان الطائفي

Image
بقلم هيثم مزاحم  نشرفي 7 نوفمبر 2013 "إن الله علّمنا أن نحاور كلّ الناس، ولا توجد مقدّسات في الحوار، فقد حاور الله تعالى إبليس، فهل هناك من الناس من هو مثل إبليس؟ كما أن القرآن هو كتاب حوار مع المشركين في توحيد الله، ومع الكافرين في وجود الله وفي نبوّة النبي..."، هكذا أجاب المرجع اللبناني الشيعي الراحل السيّد محمد حسين فضل الله عندما سئل عن ازدياد الحديث عن الحوار بين الأديان في فترة التسعينيات من القرن العشرين. مناسبة الكلام عن الراحل فضل الله اليوم ودعوته للحوار مع الآخر وخصوصاً مع المسيحيّين والمذاهب الإسلاميّة الأخرى، هو المبادرة التي أطلقها نجله العلامة السيّد علي فضل الله بتأسيس "ملتقى الأديان والثقافات للتنمية والحوار" بمشاركة خمسين شخصيّة من رجال دين مسلمين ومسيحيّين ومفكّرين ومثقّفين من لبنان والعالم العربي والإسلامي. و"الملتقى" أعلن عنه فضل الله في حفل أقيم في بيروت الثلاثاء 30 تشرين الأول/أكتوبر المنصرم. وقد حضره نواب وسياسيّون وقادة حزبيّون ومثقّفون ومفكّرون وإعلاميّون، أبرزهم رئيس كتلة الوفاء للمقاومة (حزب الله) النائب محمد رعد ورئيس ا

Lebanese Shiite leader launches interfaith dialogue

Image
 By Dr Haytham Mouzahem "God taught us how to converse with all people. There are no sanctities when it comes to dialogue. God Almighty himself spoke to the devil. Are there people like the devil? Also, the Quran is a book of dialogue with polytheists about the unity of God, and with infidels about the existence of God and the prophecy of Muhammad." This is how the late Lebanese Shiite cleric Mohammad Hussein Fadlallah responded when asked about the increased talk of interfaith dialogue in the 1990s. The occasion to talk about the late Fadlallah today, and about his call for dialogue with the "Other" — especially with other Christian and Islamic sects — is an initiative launched by his son, the scholar Sayyed Ali Fadlallah. The latter established the "Religions and Cultures Forum for Development and Dialogue," in which 50 different personalities participated, including Muslim and Christian clerics and intellectuals from Lebanon and other

Extremism’s roots in Salafism’s literalist interpretation of Islam

Image
By Dr. Haytham Mouzahem The Salafist and Wahhabist strains of radical Islam and their differences are worth understanding, as both ideologies have become more influential in the Middle East and North Africa since the Arab Spring revolutions. “Jihadi Salafism” or the “Takfiri” groups derive from Salafism and Wahhabism, especially from the Al-Qaeda organization and its branches. Since September 11, 2001 some Wahhabis and Salafists have merged with radical Islamists to create “Jihadi Salafism.” Islamism and especially the Muslim Brotherhood have influenced some Wahhabis, such as Osama Bin Laden, and in return some Islamists have been influenced by Wahhabism as a combination of what some call “Jihadi Salafists” while their enemies describe them as “Takfiri JIhadis.” Salafism derives from the Arabic word Salafiyya, which originated from the term al-salaf al-salih, which means “the pious predecessors.” This is a reference to the generations of Muslims who lived arou