دروزی های سوریه مجبور شده اند به اسلام سنی تن بدهند

نویسنده: دکتر هیثم مزاحم
ترجمه: محمد مظهرى

دکتر هیثم مزاحم، نویسنده لبنانی و پژوهشگر امور اسلامی، بین المللی و استراتژیک و صاحب تالیفاتی همچون حزب "کار اسرائیل"، "نزاع بر سر خاورمیانه" و "تکامل مرجعیت شیعه؛ از غیبت تا ولایت فقیه" می باشد.
بیروت،لبنان- هفته گذشته یک دوست سوریه ای که در دمشق زندگی می کند به من گفت "دولت اسلامی عراق و شام" (داعش) که شاخه القاعده در سوریه محسوب می شود دروزی های شمال ادلب را مجبور کرده به اسلام تغییر دین دهند.


دروزی ها جماعتی یگانه پرست هستند و خود را "اهل توحید" یا "موحد" می دانند. فرقه دروزی انشعابی از اسلام شیعی است که یک اقلیت کوچک حدوداً یک میلیون و پانصد هزار نفری را تشکیل می دهد و عمدتا در سوریه، لبنان، فلسطین و اردن حضور دارند.
دروزی ها می گویند مسلمان هستند و به یگانگی خدا، نبوت محمد (ص) و کتابش قرآن اعتقاد دارند. اما برخی محققان می گویند دروزی ها به ترکیبی از عناصر ادیان ابراهیمی و برخی مکاتب فلسفی همچون فلسفه عرفانی، مکتب نوافلاطونی و مکتب فیثاغورثی و ... اعتقاد دارند.
آیین دروزی در واقع رمزی بوده و کتاب این جماعت موسوم به "الحکمة" در دسترس همگان قرار ندارد حتی برای خود پیروان دروزی هم در دسترس نیست مگر اینکه یک فرد مذهبی متعصب و متعهد به مناسک این فرقه باشند. این ابهام باعث شده که برخی مذاهب اسلامی دیگر درباره آیین دروزی و اعتقادات آن قضاوت کرده و پیروان دروزی را به خروج از اسلام و بدعت گذاری در دین متهم سازند.
با این وجود دروزی ها در سوریه، لبنان، مصر و برخی کشورهای اسلامی دیگر رسما به عنوان مسلمان شناخته شده اند.


این دوست سوریه ای که علوی مذهب و مدیر یکی از وزارتخانه هاست به من گفت که وی برخی از کارمندان دروزی اش را برای بحث و گفتگو درباره وضعیت برادران و خواهران همکیششان در ادلب گرد هم آورده که نشان دهنده وجود ترس و نگرانی در میان اقلیت های مذهبی سوریه است: اقلیت هایی همچون علوی ها، مسیحیان، شیعیان، اسماعیلیه و دروزی ها.
تندروهای داعش و جبهة النصرة که شاخه دیگری از القاعده است و دیگر گروههای به اصطلاح اسلامگرا مسؤول بسیاری از قتل عامها علیه علویان و شیعیان سوریه بوده اند به ویژه در حومه لاذقیه و استان حمص و اخیرا در روستای عدرا در حومه دمشق. این گروههای تندرو همچنین به بسیاری از شهرها و روستاهای مسیحی نشین حمله کرده و ساکنان این مناطق را مجبور ساخته اند تا خانه وکاشانه شان را ترک کند. این مبارزان به اصطلاح جهادی روستای تاریخی معلولا که قدیمی ترین و تنها روستایی است که ساکنان آن همچنان به زبان آرامی (زبان مادری عیسی مسیح) صحبت می کنند، را اشغال کردند. بسیاری از راهبه ها هم جهت برآورده شدن خواسته های سیاسی و فرقه ای این گروهها  اسیر و یا تهدید شدند.
داعش و النصرة ساکنان مناطق تحت کنترلشان را به تبعیت از نسخه خودشان از قوانین اسلامی (شریعت) وادار کرده و یک تفسیر بسیار افراطی از قوانین اسلام را به اجرا گذاشته اند؛ به ویژه مجازات و اعدام مخالفان و پیروان دیگر مذاهب و یا افرادی که به نظرشان مرتکب گناه شده اند یا دست به اعمال غیر قابل قبول زده اند.
طبق گزارش روزنامه الاخبار به نقل از برخی سایتهای عربستانی، سی هزار دروزی در هجده روستای فقیر ادلب مجبور شده اند اعلام کنند به دین اسلام گرویده اند.
داعش اعلام کرده که اگر ساکنان روستاهای دروزی بطور علنی از عقایدشان دست نکشند و اسلام سنی را نپذیرند، خودشان را اعدام و خانه هایشان را تخریب خواهد کرد. همچنین از اهالی روستاهای دروزی خواسته شده  تا نمازخانه های سنتی شان را به مسجد تبدیل کنند. در نتیجه نمایندگان این روستاها با اکراه و اجبار با خواسته های اسلامگرایان تندرو موافقت کرده و اعلام کرده اند که دین اسلام را پذیرفته اند.
یک واعظ سعودی در صفحه فیس بوک و توئیترش عکسی از خودش در حال امامت نماز جماعت برخی دروزی ها در "خلوت" یا همان نمازخانه شان را ارسال کرده است. وی با افتخار اعلام کرده که این هجده روستا به اسلام گرویده اند و نامه ای منتشر ساخته که بر اساس آن شیوخ دروزی ها اعتقاد خود به الله، اسلام، محمد (ص)، قرآن، پیامبران دیگر و رستاخیز و  معاد را اعلام می کنند. در این نامه ادعایی دروزی ها عقیده معروفشان درباره تناسخ را که در تعارض با رستاخیز است انکار کرده اند وبیان داشته اند که این اعتقاد (تناسخ) برگرفته از ادیان هندویی است و ربطی به اسلام ندارد.


طلال ارسلان از نمایندگان پارلمان لبنان تنها رهبر دروزی بود که درباره این واقعه اظهار نظر کرده و آن را نامعمول خواند. وی تاکید کرد: "دروزی ها هم مانند بقیه مسلمانان به رسالت پیامبر اسلام ایمان دارند".
منابع روزنامه الاخبار نقل کرده اند که داعش از دروزی ها خواسته است به "خلوت" هایشان ( عبادتگاه دروزی ها) مناره و گنبد اضافه کنند تا رسما به مسجد تبدیل شوند و همچنین به ساکنان دروزی دستور داده اند که زنان و مردانشان پوشش اسلامی را رعایت کنند، مثلا از مردان خواسته شده سبیل هایشان را بتراشند.
دکتر عقیل محفوظ، استاد و پژوهشگر سوریه ای، به آتلانتیک پست گفته است دروزی های سوریه از زمان آغاز اولین اعتراضات که در درعا در همسایگی "جبل الدورز" یا همان جبل العرب به عنوان دژ و پایگاه دروزی ها رخ داد هنوز نتوانسته اند جایگاه و موضعشان نسبت به بحران سوریه را اعلام کنند. وی افزود: جنبش اپوزیسیون خیلی زود گرایش فرقه ای و مذهبی خودش را نسبت به آینده دولت و ملت سوریه نشان داد. درهمان کلیپهای اولیه از درعا شیوخ سنی می گویند رهبر و قهرمان تاریخی دروزی ها، یعنی سلطان الاطرش، یک رهبر انقلابی مبارز علیه استعمار فرانسه نبوده و اصلا دروزی ها مسلمان نیستند.
به گفته محفوظ دروزی ها در ابتدا حامی رژیم  بشار اسد نبودند و به سیاست های حکومت سوریه اعتراض داشتند. اما با توجه به اینکه رژیم اسد تنها راه مانده در برابر به قدرت رسیدن گروههای مخالف اسلامگرای تکفیری است، مواضعشان تغییر کرد. اکنون اکثریت دروزی ها علنا از رژیم اسد حمایت می کنند زیرا نگران فشارهای اسلامگرایان افراطی هستند و دیگر مانند گذشته که به درخواست رهبران دروزی لبنان از مخالفان اسد حمایت می کردند با جنبش ضد رژیم سوریه همراه نیستند.
محفوظ توضیح می دهد که دروزی ها با آغوش باز  پذیرای تبعیدیها و فراریان مناطق همسایه شدندکه اکثرا از مخالفان بشار اسد و  اعضای ارتش آزاد سوریه بودند. اما رفتار اسلامگرایان افراطی اقلیت های قومی و مذهبی را درباره آینده سوریه نگران ساخته است.
محفوظ درباره رشد شکنجه ها و پاکسازی های مذهبی در سایه سکوت اپوزیسیون و مخالفان داخلی و خارجی رژیم هشدار می دهد و از تبانی بین گروهها  مخالفان سیاسی و اسلام گرایان تکفیری می گوید.
گروههای تندرو و تکفیری به طرز مضحکی با ادعای پیاده ساختن قوانین اسلام در حال نقض دستورات قرآن هستند:
«در (پذیرفتن) دين هيچ اجباری نيست هدايت از گمراهی مشخص شده است پس هر کس که به بت کفر ورزد و به خدای ايمان آورد ، به چنان رشته استواری چنگ زده که گسستنش نباشد خدا شنوا و داناست» (سوره بقره/ آیه 256)
پیامبر اسلام (ص) مردم عرب را دعوت کرد به وحدانیت خداوند و رسالت خودش شهادت دهند و شهادت لفظی و کلامی را  برای اسلام آوردن کافی دانست و نگفت که اعتقادات درونی افراد هم باید مورد آزمایش قرار گیرد.
از این دیدگاه همه کسانی که خود را مسلمان می دانند و اعلام ارتداد از دین نکرده اند، مسلمان هستند و علوی ها و دروزی ها هم مشمول چنین حکمی می شوند.

Comments

Popular posts from this blog

مقامات الأنبياء والرسل في لبنان

أسباب الصراع بين المماليك والعثمانيين- مراجعة: د. هيثم مزاحم

آية الله الشيخ حسن رميتي: نؤيد التخصص في الدراسة الحوزوية